tiistai 12. helmikuuta 2013

www-sivujen konversio


Tehtävänä oli valita joku www-sivu ja kertoa miten kyseisen sivuston konversiota voisi parantaa.
Verkkosivuja optimoidaan parantaakseen kustannustehokkuutta ja brändin luotettavuutta.  Syy sille etteivät verkkosivu myy – että vierailijat poistuvat nopeasti voi olla se että verkkosivustoilla ei kerrota relevantteja asioita. Mikäli asiakasprosessit, kuten tiedon saaminen ja ostaminen, ovat hankalia, on riski suuri että asiakas siirtyy kilpailijan sivuille.

Konverio-optimoinnin hyödyt ovat käyttäjälähtöiset , sivustot palvelevat paremmin kun sisältö vastaa sitä, mitä asiakas hakee. Käyttäjäystävällisiä sivuja on mukava selata ja kynnys ostopäätöksen tekemiselle madaltuu. Helppokäyttöiset, hyvän näköiset ja toimivat sivustot lisäävät luotettavuutta ja hyvää brändimielikuvaa.

Konversio: Case Park Hotel Käpylä

Valistin tutkia Helsinkiläistä Park Hotel Käpylän – sivustoja. Park Hotel sijaitsee Helsingin Käpylässä ja kuuluu Finlandia Hotels – markkinointiketjuun. Tutkin sivuston eri osa-alueita ja ehdottelen parannuksia jotta sivut olisivat kävijäystävällisempiä ja kustannustehokkaampia.

Etusivu

Etusivu on verkkosivujen käyntikortti. Park Hotel Käpylän etusivu on nopealla vilkaisulla modernin näköinen, sivua dominoin laadukkaan oloinen väritys ja pääkuvassa näkyy moderni vastaanotto, sivupalkissa on varaus-lomake, ja nostopaikat kokoukselle, ravintolalle ja saunalle.


Kuvakaappaus: www.park.fi - Park Hotel Käylän etusiv.

Kuvat ja kuvateksit
Kun tutkin etusivua tarkemmin huomaan että kuvat ovat yksitoikkoisia eivätkä kuitenkaan tuo lisäarvoa sivustolle. Kuvissa ei näy ”vaihtoehtoista kuvatekstiä” jota esimerkiksi hakukoneet tykkäisivät lukea. Kuvien omat nimet eivät muutenkaan ole kovinkaan informatiivisia. Kuvatekstissä voisi oikein hyvin olla Park Hotel Käpylä Helsinki – jolloin tärkeimmät hakusanat esiintyisivät. Suuri kuvapaikka on muutenkin hukkaan heitettyä tilaa, kun sitä ei ole hyödynnetty paremmin. Alueella voisi olla vielä informatiivisempaa tietoa, vaikkapa muutamia kuvia pyörimässä – jotain mikä nostattaa mielikuvaa.

Tekstitys
Etusivun tekstissä voisi olla enemmän sisältöä ja alaotsikoita, korostaisin hakusanojen tärkeyttä. Sivustot kertovat hotellista ja hotelliyön varauksesta. ”Hotel” ja ”hotelli” mainitaan pääotsikossa kaksi kertaa, mutta itse tekstissä sana on vain kerran nimen yhteydessä. Tekstissä käytetään sanaa ”majoitus” kerran.  ”Helsinki” on myös tärkeä sana, sillä se kuvastaa paikkaa missä hotelli sijaitsee ja Helsinki sanalla haetaan myös majoitusta, kaupungin nimi mainitaan kerran otsikossa ja kaksi kertaa tekstissä.  Ehdottaisinkin että yhtenä alaotsikkona voisi olla Melkein Helsingin keskustassa ja Lähellä Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Haluaisin etusivulle myös jonkunlaista kerrontaa läheisyydessä sijaitsevista Hartwall Areenasta ja Helsingin Messukeskuksesta. Lisäisin myös hintanostoja etusivulle ja tekstin ”Varaa hotelliyö Helsingin Park Hotel Käpylästä”.
Etusivulle on myös nostettu ajankohtaista –palsta jossa kerrotaan esimerkiksi ravintolan ruokateemoista. Mielestäni tämä tieto voi hyvinkin palvella asiakasta, mutta panostaisin kuitenkin palstan ulkonäköön – tekstit ovat aseteltu aivan hujan hajan, ja linkitykset voisivat olla selkeämmin mainittuina. Epäsiisti ulkonäkö ja viimeistelemätön sisältö antavat rosoisen kuvan palveluista.

Huonevaraukset



Kuvakaappaus www.park.fi Varauspyyntölomake
Varauslomake on vanhanaikainen varauspyyntölomake, jossa asiakas täyttää tiedot ja viesti ohjautuu hotellin sähköpostiin. Mikäli asiakas haluaa tiedustella varaustilannetta tai hintaa tietylle ajankohdalle on hänen pahimmassa tapauksessa odotettava useita tunteja saadakseen tiedon. 
Etusivulta ei suoraan näe minkä hintainen hotelli on. 

Kuvakaappaus www.park.fi hinnasto
Suomessa hotellihuoneita myydään hinta edellä, joten olisikin ensisijaisen tärkeää että hintoja olisi esillä, mikäli hotelli hakee asiakkaakseen muita kuin yrityssopimusasiakkaita. Hotellin listahinnat, tai minkä hintahaarukan sisällä hinnat ovat löytyvät hotelli –alasivulta. Tämä ei mielestäni ole riittävää tietoa siitä, mikä todellinen hinta tulee olemaan.
Mikäli hotellilla olisi käytössään oma varausjärjestelmä, olisi asiakkaan helpompi varata suoraan hotellista. Koska Park Hotel Käpylä on osa Finlandia Hotelsia, voisi uskoa että pian olisi aika panostaa keskitettyyn varausjärjestelmään. Uskon että suuri osa varauksista tulee ulkoisten järjestelmien, kunten Booking.com, HRS reservation system jne kautta. Oma järjestelmä varmistaisi sen ettei välikäsille tarvitsisi maksaa komissiota.
Kuvakaappaus www.park.fi  upotetusta sivustosta
Sivustoilla on iframessa Finlandia Hotelsin -sivustot, joissa on varausmokkula joka ohjaa hotelzonin varausjärjestelmään. Mietin kyllä ett minkäköhän takia hotelli itse ei hyödynnä ko. palvelua? En usko että asiakkaat löytävät ko. linkkiä, sillä sinne ei ohjata mistään. Ja omistajaketjun on lisäksi huonosti upotettu hotellin sivuille.
Kuvakaappaus: www.park.fi
 
 
 
 
Varaa tästä –kuva löytyy sauna- ja kokoussivuilta. Sillä ohjataan toiseen lomakkeeseen jossa jätetään tarjouspyyntö kokoustilasta. Muokkaisin ainakin ”varaa tästä” –kuvakkeen sisältöä. Kuva antaa osviittaa siitä, että ovat jäänet kiinni 90-luvulle.

Sauna

Hotellin saunaosasto on ”teeveestä tuttu”, tämä on se sauna, jossa Kauppaneuvos Paukku saunoi ja haastatteli kotimaisia julkkiksia 90-luvulla. Sivustoilla vain mainitaan ohimennen Kauppaneuvoksesta, mutta tässäpä olisi oiva tilaisuus nostaa historiikkiä esille syvällisemmin. Myös sauna-sivustolla käyttäisin alaotsikoita nostattamaan tärkeitä sanoja esille ja nostaisin enemmän kuvia esille.
Saunamenuihin ohjataan tekstilinkillä – sanasta ”purtavaa”, tällä sanalla ohjataan alasivulle ”saunatarjoilut”. Muokkaisin olemassa olevan tekstin ”Saunaosastolla on A-oikeudet ja saunoille voi tilata etukäteen pientä purtavaa.” esimerkiksi muotoon Saunaosastolla on A-oikeudet. Tilaa saunoille etukäteen saunatarjoilut.

Sosiaalinen media

Hotellilla on Facebook –logo sivun vasemmassa alakulmassa, johon joutuu scrollaamaan aika lailla. Toisin sivustolle vahvemmin asiakaskokemuksia. Facebook –logo näkyy ainoastaan etusivulla. Mikäli esimerkiksi sauna-sivustoa parennettaisiin, olisi tärkeää että asiakkaat pystyisivät suosittelemaan niitä. Asiakaskokemukset voisivat olla vaikkapa ”lainauksia” tai sitten suoraa feediä suositussivustolta.
Karttapalvelu, joka on Googlen tuottama, näkyy myös hotellin Google+ tili. Hotellista on kommentoitu Google+:ssa, ja kommenti ovat olleet positiivisia. Tiliä ei kuitenkaan selvästikään ylläpidetä aktiivisesti, sillä siellä on vanhoja kuvia eikä kommentteihin ole reagoitu. Mikäli halutaan lisätä kävijämäärää sivuistoille, on ensisijaisen tärkeää että kuvat ja tiedot ovat ajan tasalla.

Yhteenvetona

Koska kyse on hotellista joka sijaitsee Helsingissä, vaatii se vielä enemmän töitä noustakseen mihinkään hakutuloksissa ja asiakkaiden vaatimukset palvelun suhteen ovat korkealla.  Suosittelisin hotellia testaamaan, miten heidän kuvat ja ohjaukset toimivat, esimerkiksi a-b –testauksella. Varmistaisin myös ettei asiakkaan tarvitsisi käyttää scrollia juuri lainkaan ja että tiedot löytyisivät helposti. Suurin kehitysehdotukseni liittyy varauksien ja hintatiedusteluihin – ne on saatava modernimmalle tasolle, niin ettei asiakas joudu odottamaan että joku vastaa.

6 kommenttia:

  1. Olipa perusteellinen analyysi. Jos nyt oikein ymmärsin, ei sivuilla ohjata tehokkaasti sähköiseen kauppapaikkaan, vaan tehdään edelleen tarjouspyyntöjä. Jos asia on tosiaan näin, on sivuston konversiossa kyllä runsaasti parannettavaa. Konversio voinee tarkoittaa tietysti sitä, kuinka moni sivuillakävijöistä tekee varauspyynnön, mutta yleensä viitataan oikean varauksen tekemiseen. Siinä tapauksessa hotellilla menee huonosti konversion suhteen, koska se on pyöreä nolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! Toki voidaan mitata myös varauspyynnöissä mutta niillähän ei tulosta taota. On kyllä aika hämmentävää ettei ole kunnollista varausohjelmaa käytössä. Varmaan kiva maksella komissioita jälleenmyyjille.. :)

      Poista
  2. Vaikutti erittäin pätevästi suoritetulta tehtävältä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, toivotaan että ope on samaa mieltä! ;)

      Poista
    2. Olen täysin samaa mieltä Jaanan kanssa!

      Poista
  3. Tarkastelusi on tosiaankin sen verran hyvä, että toivottavasti Park Hotel Käpylän vastaavat käyvät lukemassa postauksesi! Uskoisin, että arvostaisivat havaintojasi.

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!

Real Time Web Analytics