keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Referaatti artikkelista


Aloitin tieteellisen artikkelin hakemista melkeinpä heti ensimmäiseksi, mutta artikkelin saaminen ei mennytkään kuin satukirjoissa, etäoikeudet kansainvälisiin tietokantoihin tökki kotikoineilla ja työkoneella. ONNEKSI asun lähestulkoon Haaga-Helian Pasilan kampuksen vieressä, joten pääsin kirjastolle selailemaan.

Tein haun sanoilla internet marketing ja lajittelin tulokset vuodelle 2013, sillä halusin lukea mahdollisimman tuoreen aineiston. Sain muutamien sivujen verran tuloksia ja valitsin itselleni mielenkiintoisimmat aiheet. Valitsin tekstin joka kertoo asiakkaiden ostokäyttäytymisestä ja miten arvostelut vaikuttavat päätöksentekoon.

Artikkeli

Artikkelin on kirjoittanut Stephan Ludwig, Ko de Ruyter, Mike Friedman, Elisabeth C. Brüggen, Martin Wetzels,  Gerard Pfann ja se on julkaistu tammikuussa 2013 Journal of Marketing –lehdessä.

Artikkeli kertoo miten online kaupan arvosteluita tulee käyttää mittareina myynnin kasvamiselle. 

Yrityksillä on vähän tai ei laisinkaan tietoa siitä, miksi asiakkaat lähtevät sivustolta ostamatta tai minkälaiset arvostelut vaikuttavat asiakkaiden käyttäytymiseen. Se tiedetään kuitenkin, että mitä suurempi massa arvosteluita, sitä helpommin päätös syntyy. Artikkelissa mittaan nimenomaan tekstuaalisia arviointeja joissa käytetään tunnesanoja, eikä numeerisia arviointeja.
Asiakkaat haluavat monipuolista tietoa tuotteesta, siksi yritysten markkinointitekstit eivät yksinään riitä myymään. Arvostelut ovat entistä tärkeämpiä, ja ostoja tehdäänkin entistä enemmän toisten henkilöiden kokemusten perusteella jopa 92 % verkkokaupan asiakkaista lukevat arvosteluita. Yritysten tulisikin hyödyntää tätä tietoa, muuttaessaan verkkosivuvierailijat ostaviksi asiakkaiksi.

Artikkelin tärkein pointti oli se, että tunnesanojen käyttäminen arvioinneissa voi suhteuttaa suoraan siihen miten asiakkaat reagoivat. Tutkittaessa ääri-mielipiteitä yltiöpositiivisia kommentteja ei koeta yhtä aidoilta kuin vastaikkaisen ääripään kommentit - tästä syystä konversioprosentti laskee enemmän negatiivisten arvosteluiden ansiosta kun mitä se taas nousisi positiivisista palautteista.

Tutkimuksessa selvisi kuitenkin että läpinäkyvyys on tärkeää ja koska asiakkaat käyttävät arvosteluita,  päätöksenteossa. Yrityksen pitää siis osata tulkita ja hyödyntää saamiaaan palautteita.

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen postaus!

    Aloin miettimään omia kokemuksiani. Etsin kesäksi Catering-yritystä juhliini. Vaikka yrityksen tarjous kuulosti hyvältä, googlasin yrityksen ja eikös se löytynytkin keskustelufoorumilta, jossa käsitellään tietyn alueen Catering-yrityksiä. Siellä oli sekä hyviä, että huonoja kommentteja. Oikeastaan vain yksi huono ja loput hyviä. Varasin yrityksen, mutta silti asia jäi kaivertamaan minua, vaikka hyviä oli reilusti enemmän.

    Huonot kommentit siis vaikuttavat paljon enemmän! :)

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!

Real Time Web Analytics