perjantai 8. helmikuuta 2013

Onnistunut Internet-markkinoinnin -case

Etsin verkkokampanjoita hakusanoilla Internet Marketing Case study ja Internet marketing success. Löysin useiden eri yritysten esimerkkejä asiakkailleen tekemistään markkinointikampanjoista. Rajasin hakuni koskemaan hotellialaa ja katselin kampanjoita Suomen rajojen ulkopuolelta.


Kuvakaappaus: Google -haku 8.2.2013 klo 10:12



Hetken selailtuani eri keissejä valitsin Internet Marketing Inc.:in tekemän kampanjan Couples Resortsille. Couples Resorts on Jamaikalainen all-inclusive hotellikonsepti, joka käsittää neljä boutique hotellia ja resorttia Jamaikalla. Yrityksen kantavana teemana on tarjota pariskunnille romanttinen loma ainutlaatuisen kauniissa ympäristössä.


AIDA -mallin mukainen asiakkaiden tavoittaminen.

Ennen kampanjaa

 

Yrityksen ongelmana olivat hotellikonseptinsa yhteen brändääminen. Ketjuun kuului kampanjan alkamisajankohtana neljä eksklusiivista khotellia, joita oli markkinoitu erikseen eivätkä asiakkaat olleet voineet yhdistää kohteita yhteen kuuluviksi.
 
Koska yrityksellä ei ollut yhteistä ilmettä kohteilleen, oli esimerkiksi ristiin myyminen hankalaa. Yrityksellä oli selvä tarve saada apuja tuotevalikoimansa selkeyttämiseen ja tavoittaa kaikkien hotellien asiakkaat yhdellä foorumilla.
 
Yritys oli varmaankin saannut herätettyä asiakkaiden mielenkiinnon, mutta viimeiset askeleet ja itse ostopäätöksen tekeminen oli jäänyt uupumaan.
 

Kuva apparena

Kampanjan tavoitteet

 
Itse kampanjan tarkoitus oli tosiaan luoda yhdistävää mielikuvaa hotelliketjuun kuuluvista hotelleista. Mielikuvaa vahvistamalla yritys pystyisi houkuttelemaan asiakkaita tutustumaan tuotteisiin ja huomata että heillä on tarve luksuslomasta partnerinsa kanssa. Tavoitteeksi asetettiin siis tykkääjämäärän kasvu sekä myynnin lisääminen. Yritys halusi myös kasvattaa asiakasrekisteriään.







Kuva mikebaird

Kohderyhmä

 
Kampanjan kohderyhmänä olivat pariskunnat - tarkemmin määriteltynä häämatkalaiset tai vuosipäivää viettävät pariskunnat.
 
Oletan että uutiskirjeen tilaajista suurin osa oli naisia, joten uutiskirjeen pääkohderyhmä olivat ostovoimaiset, vakiintuneessa parisuhteessa elävät naiset. Naisia puhuttelee varmasti myös hotelliketjun tapa viestiä verkkosivuillaan, sivustoa dominoi kauniit kuvat jotka vihjailevat romanttisesta lomasta.

 

 

 

 

 

 

 

Kampanjan toteutus

 
Kampanjan aikana yrityksen olemassa olevat Facebook -sivut muokattiin brändille sopivaksi ja ohjattiin vanhoja ja uusia asiakkaita ja kiinnostuneita sivuille.
Kampanjaan hyöynnettiin sähköpostimarkkinointia ja viesti lähetettiin yrityksen olemassa olevalle asiakasrekisterille. Sähköisellä suorakirjeellä yritys houkutteli nykyiset asiakkaansa liittymään Facebookin ryhmään ja samalla osallistumaan loman arvontaan. Kirjeessä oli myös selkeä porkkana - voita kolme lomayötä unelmakohteessa, joka innosti osallistumaan.

Kuvakaappaus Internetmarketing Inc. -sivuilta. Asiakkaan sähköpostiin saapui kuvassa oleva ilmoitus, klikkaamalla asiakas siirtyi Couples resortsin facebook kilapilusivulle jossa kehotettiin tykkäämään. 

 
 



 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
Kuvakaappaus Internetmarketing Inc. -sivuilta. Sähköpostisuorasta asiakas ohjattiin yrityksen Facebook-sivujen laskeutumissivulle.
 

Mittarit

Suorakirjeen tilaajia oli 160 162 joista 16 % avasi kirjeen ja näistä viisi prosenttia klikkaili itsensä eteenpäin. Uutiskirjeen sisältö oli konstailematon ja kertoi suoraan asian. Kun sähköinen suorakirje oli lähetetty, kesti ainoastaan kuusi tuntia kunnes yrityksellä oli 10 000 fania Facebookissa, lähtölukema oli 4800. Kampanjan päätyttyä hotelliketjulla oli 18 500 tykkääjää ja 8 339 sähköpostiosoitetta jotka oli kerätty kampanjasta. Yritys hyödyntää tätä uutta 8339 henkilön asiakasrekisteriä kohdentamalla erityisviestejä. Yrityksen tuotto nousi 30 % kampanjakuukauden aikana.

Sahköpostiviestinnässä on haasteellista saada vastaanottaja avaamaan viesti ja kun viesti on avattu on vielä saatava lukija klikkaamaan toivottuun osoitteeseen. Couples Resort käytti houkuttimena arvontaa, jossa palkintona oli neljän yön loma yhdessä yrityksen kohteessa. Osallistumisen ehtona, oli että henkilön tuli tykätä Facebook -sivuista. Alla olevista kuvista (tilastot vuodelta 2012) selviää ettäyritys on saavuttanut matkailualalla vallitsevan keskiarvon avausprosentistaan. Tutkimus on tehty 2012 jolloin tulokset ovat hieman laskeneet edellisvuodesta, kampanja tehtiin toisaalta loppuvuodesta 2011 joten luvut on varmaankin aikalailla vertailukelpoiset.
 
Kuvankaappaus Marketingprofs, v.2012 tutkimustuloksia sähköpostimarkkinoinnin avausprosenteista.
Vaikka en tiedä kampanjan kustannuksia enkä voi sanoa tuottiko kampanja enemmän mitä se kustansi, niin tohdin kuitenkin sanoa että kampanja on ollut tehokas. Tavoitteet saada tunnettuutta yritykselle onnistui, Facebook sivuille tuli reilusti uusia tykkääjiä ja yritys sai lisää massaa sähköpostisuoraansa. Yritys onnistui myös seuraamaan että Facebook oli kampanjakuukauden aikana tuottanut varauksia.

Nykytilassa hotelliketjulla on 115,954 tyykkääjää ja 11,246 talking about this. Facebookin lisäksi Couples resorts:illa on ainakin twitter-tili, Google+ -tili käyttävät instagramia ja bloggaavat. Hotelliketju on lisäksi ansioitunut TripAdvisorin Travelers Choise -palkinnolla v.2012. Katso ketjun Facebook -sivut.

Verkkosivut

Jotta mikään verkkokampanja voisi toimia, on varmistettava että verkkosivut ovat kunnossa. Itse case-esityksessä ei tullut ilmi oliko verkkosivut optimoitu juuri tämän kampanjan yhteydessä vai jo aiemmin. Yrityksen ongelmana oli kuitenkin ollut se, että brändäys ei ollut selkeä - tällä hetkellä nettisivuilta saa selkeän käsityksen siitä, että Couples Resort käsittää viisi henkeäsalpaavaa kohdetta. Oletan siis että kampanjaan on kuulunut myös nettisivujen konversion parantaminen.
Coupleresorts.co.uk-sivusto on helposti selailtava, sivustolla on selkeät valikko-otsikot ja mielenkiintoinen sisällöllä. Nettisivuilla tunnelmoidaan, niin koskien hotelliketjun alkuaikoja kuin upeita kohteita. Hotelleilla on selkeä esittelyosio, joista selviää hotellin huonetiedot, kohteen aktiviteettitarjonta, tietoa ravintoloista, kartta alueesta, kuvagalleria ja virtuaalikierros sekä tarjoukset.

Sivuston kieli on maalaileva ja sopii erinomaisesti kohderyhmälle -romantiikkaa hakeville pariskunnille (lue: naisille). Kuvat kauniista rannoista, auringonlaskuista, yleellisistä ruokapaikoista saa minutkin toivomaan lähtöä (ja odottamaan kosintaa).

Sivustolle on nostettu asiakkaiden kommentteja ja tämän lisäksi sivustolla on erillinen keskustelufoorumi, joka on erittäin aktiivinen. Foorumissa on teemotitetut keskustelupalstat, muun muassa erillinen osio häille. Ensimmäiset keskustelut on aloitettu v. 2009 aikoihin ja ketjut jatkavat edelleen elämistä. Keskusteluja ja kommentteja kirjoitetaan ilmeisesti päivittäin. Yritys on tehnyt yleisiä aiheita mutta myös asiakkaat voivat luoda vapaasti omia aiheita. Forumissa on myös kilpailuosio jossa lähettämällä lomakuvia kohteista, osallistujat voivat voittaa kolmen yön loman. Arvonta suoritetaan joka toinen kuukausi ja arvontaa on tehty elokuusta 2009 asti.
 

Tutustu markkinoititapaukseen.



1 kommentti:

Kerro ihmeessä!

Real Time Web Analytics