Oma kuva SOSTAC -mallista |
Situation Nykytilan analyysi
Objectives Tavoitteet
Strategy Tavoitteeseen pääseminen
Tactics Tavoitteen yksityiskohdat
Actions Konkreettiset teot tavoitteen saavuttamiseksi
Control Tavoitteen mitattavuus
"SOS-malli" sisältää samat “tehtävät” Internet-markkinointiin kuin perienteisiin mediamarkkinointiin. Nykytila-analyysi (Situation) kuuluu pohtia miten yritys sijoittuu kilpailijoihinsa nähden, kilpailukykyyn, asiakkaiden tarpeita. Objectives -kohdassa yrityksen tulee kartoittaa missä halutaan olla, niin myynnin, tunnettuuden, markkinaosuuden kannalta. Kolmas s-kirjain käsittää Strategian (strategy) miten yritys pääsee määriteltyyn tavoitteeseen. SOS-malli tulee olla selkeästi selvillä ennen taktisten kampanjoiden alkua.
"TAC-mallilla" yritys päättää strategian yksityiskohdat sekä mittarit. Tactics vastaa mediavalintoihin, kuinka paljon eri medioihin panostetaan. Action -kohdassa vastataan siihen, mitä taustatöitä yrityksen tulee tehdä ennen kuin kampanja viedään julkiseksi. Control - sisältää mittaamisen ja kontrolloimisen, päätetään miten kampanjan toteutusta mitataan.
3M -osio käsittää sanat men, money, minutes ja tarkoittaa henkilöstökuluja, budjettia sekä aikataulua ja dead linejä.
Internetin vaikutukset markkinointiin
Yrityksen mediavalintoihin vaikuttaa lähinnä minkä alan yritys on ja minkälaiset sen asiakkaat ovat. Nykyään yrityksen markkinointi mix voi olla hyvinkin laaja, voi hyödyntää eri medioita sekaisin yhtä kampanjaa varten, Printissä, televisoissa ja radiossa voi esimerkiksi ohjata verkkoon, jossa kampanja “kulminoituu. Kampanjaa varten valitaan ne lehdet, radio-ohjelmat ja televisio kanavat joita juuri se oma määritelty kohderyhmä tavoittaa. Internet-mainonnan suurin etu on nimenomaan kohdistamisessa. Yritys voi määritellä kohderyhmänsä hyvinkin tarkasti, ja mainos näytetään vain niille, joihin annetut kriteerit soveltuvat. Suurin ero perinteisen ja Internet-markkinoinnin välillä on asetettujen tavoitteiden seurannat. Internet-markkinointia voi seurata paljon tehokkaammin kuin perinteistä mainontaa. Ihmisten liikkeitä voi analysoida ja näin ollen asetettuja tavoitteita on helppo seurata ja on mahdollista todeta onko valitut mediapaikat olleet onnistuneita kampanjaa ajatellen.
Suomessa luotetaan edelleen vahvasti ns. perinteiseen mainontaan ja hyvin harva yritys tekee pelkästään nettimainontaa (Mainostajien liitto). Monet mediayritykset tarjoavat useita eri mediaratkaisuja jossa yhdistetään perinteisiä ja Internet-markkinoinnin keinoja. Kampanjasta voi saada paljon enemmän irti yhdistämällä perinteisiä medioita nettimedioihin ja kampanjasta voi tällä tavoin myös tehdä mielenkiintoisen ja ”päräyttävän”. Tärkeintä kampanjassa on kuitenkin muistaa perinpohjainen suunnittelu, kampanjan tavoitteet sekä kenelle tuotteita myydään ja mitata tuloksia.
Lähteenä käytetty Stratetic Marketing Communications new ways to build and integrate communications, PR Smith, Chris Berry, Alan Pullford.
sekä Mainostajien liiton uusinta "Klikkaa tästä" -kirjaa, kirjan lyhennelmä löytyy myös nettiversiona.
Hyvä postaus markkinoinnin suunnittelusta SOSTACin avulla. SOSTAC in etu on se, että se ohjaa suunnittelemaan nykytila-analyysin ja tavoitteiden pohjalta, eikä mittaamistakaan ole unohdettu.
VastaaPoistaKiva kun luit! :) Joo, onhan toi teoriassa todella selkeä, pitäisi päästä testailemaan käytännössä vielä.
PoistaKiitos tuosta "Klikkaa tästä"-kirjan linkistä! Ja tietysti hyvästä postauksesta :)
VastaaPoistaJos nettiversio oli mielsestäsi mielenkiintoine, niin kirjasta löytyy asiaa monipuolisemmin. Parasta kirjassa on että viimeisin painos on ilmestynyt vuoden vaihteessa ja perustuu suomalaisien yritysten case-esimerkkeihin. :)
PoistaLuulen että joudun ostamaan kyseisen kirjan, case-esimerkkejä on aina kiva lukea! Onpa kiva että Ilkka "pakotti" meidät kommetoimaan toistemme blogeja, tulee varmasti luettua muiden kirjoituksia ja saa koko ajan hyviä vinkkejä.
PoistaSOSTAC-malli vaikuttaa kattavalta ja selkeältä mallilta, joka kannattaa pistää korvan taakse. :)
VastaaPoistaMallin aktiivinen hyödyntäminen selkeyttäisi niiin monia asioita.. :)
PoistaHei Anette, kiitokset hyvästä postauksesta. Internetmarkkinointi mahdollistaa myös asiakkaiden huomioimisen kustannustehokkaalla tavalla ja syvällisen kanta-asiakassuhteen muodostumisen. Kanta-asiakkaat toimivat samalla yrityksen puolestapuhujina ja levittävät positiivista mainetta yrityksestä verkostoihinsa (WOM). Markkinoinnin kenttä on kyllä muuttunut dramaattisesti internetin myötä, mutta olen samaa mieltä kanssasi, että se ei ole muuttunut, että asiakkaitten tarpeiden tunnistaminen ja niiden mahdollisimman hyvä tyydyttäminen on nyt ja ennen internettiäkin ollut kaikkein tärkeintä.
VastaaPoistaOlet muuten Annette lähes ainoa tähän mennessä, joka on vastannut kunnolla (lähes) kaikkiin saamiisi kommentteihin. Tietyllä tavalla naurattaa hieman, kun suurin osa unohtaa omat bloginsa, kun omat tehtävät ovat mulle lähteneet.
VastaaPoista