maanantai 29. huhtikuuta 2013

Yrityksen e-strategia

Visio tulee kulkea käsi kädessä sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa. Visiossa otetaan kantaa yrityksen markkinalliseen sijaintiin tietyllä aikavälillä. Strategiassa otetaan kantaa miten visio toteutetaan. Sähköiset apuvälineet voivat olla se apuväline jolla yritys pääsee asettamiinsa numeraalisiin tavoitteisiin. Annetaan viisaampien selostaa:

Visiolla tarkoitetaan sitä tavoitetilaa, johon yritystä on tietyllä tulevaisuuden aikavälillä (esim. 5 vuotta) aikomus viedä. Yrityksen visiot ovat varsin moninaisia, mutta yleisesti vision kuvaus sisältää muun muassa kuvauksen siitä, missä markkinassa (mm. maantieteellinen, toimiala) ja millä tuotteilla / palveluilla yritys aikoo toimia ja kilpailla tulevina vuosina. Lisäksi visio yleensä sisältää yrityksen karkean tason kannattavuustavoitteet sekä liikevaihdon kasvutavoitteet. Strategia puolestaan on se yksinkertaisesti kuvattu kehityspolku, jonka kautta visioon on mahdollista päästä. Strategia sisältää esimerkiksi yrityksen numeeriset tavoitteet tarkemmalla tasolla, kriittiset menestystekijät, tavoiteltavat osaamiset ja kompetenssit, keskeiset toiminnan mittarit sekä linjaukset strategisista toimenpiteistä tuleville vuosille. Ennen varsinaista vision ja strategian laadintaa yrityksen tulee käydä tarkalla tasolla läpi kohdemarkkinat, asiakkaiden tarpeiden tuleva kehitys, kilpailijoiden ennakoidut liikkeet sekä esimerkiksi teknologian kehittymisen tulevaisuuden trendit. “ Lähde

E-strategia
eStrategia rakentaa kokonaiskuvan ja toimintasuunnitelman siitä, miten yrityksesi näkyy sähköisissä markkinointikanavissa. Analyysin pohjalta rakentuu sähköisen viestinnän strategia, joka muokkaa verkkosivuista hakukoneystävälliset ja määrittää, miten systemaattisesti parannetaan näkyvyyttä verkossa. eStrategia antaa suunnan ja pelisäännöt yrityksesi sähköiselle markkinoinnille. Se auttaa systemaattisesti rakentamaan patjaa, joka erottaa sinut kilpailijoistasi ja parantaa löydettävyyttäsi suhteessa kilpailijoihisi. eStrategian osa alueet ovat analyysi, suunnitelma ja jalkauttaminen.
E-strategian tulee vähintään sisältää yrityksen nykytila-analyysin. Analyysin voi tehdä ns. SWOT-mallia hyväksikäyttäen jossa luetellaan oman ja kilpailijoiden vahvuudet, heikkoidet, mahdollisuudet ja uhat.
SWOT -analyysin tulisi tehdä myös niille työkaluille jotka yrityksellä on jo käytössä, analyysin kautta voi pohtia miten ne integroituvat toisiinsa sekä miten ne soveltuvat teknologian kehittyessä. Ja samalla tulee benchmarkata kilpailijoiden työkaluja.

E-strategia tulee toimia käsikirjana josta tulee käydä ilmi strategian tavoitteet, näkyvyystekijät (markkinointi), kenen vastuulla toteutus on, henkilöstöresurssit ja kustannukset. Eli kiteytettynä:

1. Tavoitteet

2. E-markkinointistrategia ja toteutuksen suunnittelu

3.Tulosten mittaus ja jatkotoimenpiteet
Yhteenvetona sanottakoon että yrityksen visio tulee loistaa läpi yrityksen kaikissa toiminnoissa. Mitä sähköisä työkaluja, markkinointimenetlemiä ja ratkaisuja päätetäänkin käyttää pitäisi suoraan voida verrata visioon ja strategisiin tavoitteiden asetteluihin.

1 kommentti:

  1. eStrategiaa ajattelen vielä vähän laajemmin. Se nivoutuu yrityksen muihin strategioihin (henkilöstö, tietotekniikka, kumppanuus) ja sitä toteutetaan niin BACKOFFICE kuin FRONTOFFICE toiminnoissa. Lisäksi kumppanuusverkostostrategia määrittää kenen kanssa ja miten kauppaa tehdään niin b to b kuin b to c puolella.

    Hyvä!

    VastaaPoista

Kerro ihmeessä!

Real Time Web Analytics