Valmismatkalaki (1079/1994)
Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä, johon kuuluvat esimerkiksi lennot ja hotelli. (Kuluttajavirasto)
Valmismatkalakia sovelletaan valmismatkan
markkinointiin ja valmismatkaa koskevaa sopimukseen kun matkan tarjoaa
matkailupalveluksia ”vakituisesti” järjestävä tai välittävä elinkeinonharjoittaja
(Matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä) korvausta vastaan ja silloin kun matka
kestää yli 24 tuntia tai sisältää majoituksen. Valmismatkalakia sovelletaan
lähtökohtaisesti sellaisille palvelukokonaisuuksille joille on ilmoitettu
yhtenäinen hinta. Matkantoimittaja vastaa matkustajalle annettavista tiedoista ja
sopimuksen täyttämisestä joten lakia sovelletaan markkinointiin ja tietyt
kriteerit on määritelty mitä esimerkiksi matkailuesitteessä tulee olla,
esimerkiksi paketin tarkka hinta ja sen sisältämät palvelut, tarkat
sopimusehdot ja majoituksen muoto.
Valmismatkalaki ottaa kantaa matkanjärjestäjien velvollisuuksiin, mikäli asiakas esimerkiksi sairastuu tai ryöstetään. Laissa kerrotaan myös mitä seurauksia siitä koituu, jos matkanjärjestäjä ei täytä ennalta sovittuja kriteereitä ja miltä osin asiakas voi hakea hyvitystä. Valmismatkalaki kertoo myös miten toimia, mikäli jompikumpi sopimusosapuolista on aiheuttanut aineellisia vahinkoja toiselle. Laki käsittää myös force majeure -tilanteet.
Valmismatkalaki kokonaisuudessaan
Kuluttajansuojalaki
Kuluttajansuojalaki on nimensä mukaan laki, joka suojelee kuluttajaa. Lakia sovelletaan tavaroiden, palveluiden ja muiden ”hyödykkeiden” ja palvelusten myyntiin ja markkinointiin sekä vaihtoon. Markkinointinäkökulmasta laki käsittelee markkinoinnin etikettiä. ”Markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa”.
Kuluttajansuojalaki on nimensä mukaan laki, joka suojelee kuluttajaa. Lakia sovelletaan tavaroiden, palveluiden ja muiden ”hyödykkeiden” ja palvelusten myyntiin ja markkinointiin sekä vaihtoon. Markkinointinäkökulmasta laki käsittelee markkinoinnin etikettiä. ”Markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa”.
Laki ottaa kantaa siihen, mitä seikkoja markkinoinnissa tulisi
tulla esille, esimerkiksi tunnistettavuus ja eroavaisuus, mainos ei saa
valehdella eikä mainontaa saa tehdä aggressiivisesti. Mahdolliset ehdot on
oltava helposti saatavilla ja etenkin selkeitä. Kuluttaja-asiamies valvoo että
lakia noudatetaan. Kuluttajansuojalaki käsittää myös sopimusehtoja ja
kuluttajakauppaa.
Kuluttajansuojalaki kokonaisuudessaan
Kuluttajan tietosuoja
Kuluttajansuojalaki kokonaisuudessaan
Pakottavat
lainsäädökset
Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti
pakottavia lain säännöksiä. Pakottavat lainsäännökset varmistavat että sopimusehdot
ovat kohtuullisia, niin että molemmille sopimusosapuolille koituu tasavertainen
riski. Kuluttajansuojalaki antaa
direktiivit ehdoille, ja niiden on oltava tasavertaiset molemmille osapuolille.
Eurooppa oikeudessa, 3 artikla, käsittelee epätasavertaisia sopimusehtoja:
1. Sopimusehtoa, josta ei ole erikseen neuvoteltu,
pidetään kohtuuttomana, jos se hyvän tavan vastaisesti aiheuttaa kuluttajan
vahingoksi huomattavan epätasapainon osapuolten sopimuksesta johtuvien
oikeuksien ja velvollisuuksien välille.
2. Sopimusehtoa ei koskaan pidetä erikseen
neuvoteltuna, jos se on ennakolta laadittu, eikä kuluttaja ole näin ollen
voinut vaikuttaa sen sisältöön, varsinkaan ennakolta muotoiltujen
vakiosopimusten yhteydessä.
Ehdon tai yksittäisen ehdon tietyistä osista erikseen
neuvotteleminen ei sulje pois tämän artiklan soveltamista sopimuksen muihin
osiin, jos sopimuksen yleinen arviointi osoittaa, että kyseessä on kaikesta
huolimatta ennakolta muotoiltu vakiosopimus. Jos elinkeinonharjoittaja väittää, että vakioehdosta
on neuvoteltu erikseen, todistustaakka tästä seikasta on hänellä.
Mikäli ehdot ovat
kohtuuttomia, katsotaan sopimus epävalidiksi. Kohtuuttomia sopimusehtoja voi
olla esimerkiksi ”suhteettoman suuren korvauksen vaatiminen kuluttajalta, joka
ei täytä velvollisuuksiaan”, ”kuluttajan velvoittaminen täyttämään kaikki
velvollisuutensa, kun elinkeinonharjoittaja ei täytä omiaan”. Mikäli sopimuksen ehto ei täyty, mitätöidään pakottavan
lainsuojan oleva sopimus.
Pakottava lainsäädäntö varmistaa myös sen, etteivät
sopimusosapuolet voi sopia vastoin voimassaolevaa lakia. Pakottavalla
säädöksellä pyritään suojelemaan heikompaa osapuolta, yleensä siis halutaan
ajaa yksityisen henkilön etua versus suuren korporaation etua. Pakottavan
lainsäädännön vastakohta on tahdonvaltainen lainsäädäntö jossa ehdot
määräytyvät sopimusneuvottelujen
perusteella. Kuluttajaviraston ohjeistukset sopimusehdoille.
Verkkokaupassa asiakas antaa henkilökohtaisia tietoja
yritykselle, jotta valittu tuote voidaan maksaa ja saada toimitettua.
Kuluttajan on voitava varmistaa että tietoja ei väärinkäytetä. Kuluttajan
tietosuojalaki on olemassa turvatakseen asiakkaan yksityisyyttä.
Tietosuojaa valvova
viranomainen, tietosuojavaltuutettu, määrittelee tietosuojaan kuuluvaksi
”ihmisten yksityiselämän suoja ja muut sitä turvaavat oikeudet henkilötietoja
käsiteltäessä”.
Asiakkaalla on
oikeus nähdä miten hänen tietojaan käsitellään, sekä kuka tietoja käsittelee. Tietosuojalainsäädäntö
määrittelee että verkkokaupassa on oltava rekisteriseloste, josta tulee ilmi
esimerkiksi verkkokaupan käytön säännöt, miten henkilötietoja käsitellään ja säännöt
koskien tietojen edelleen luovutusta esimerkiksi markkinointitarkoituksiin.
Verkkokaupankäyntiä säätelee myös henkilötietolaki, joka säätelee esimerkiksi miten henkilötietoja
tulee käsitellä. Rekisteripitäjälle on säädetty ns. huolellisuusvelvoite, joka
kertoo että asiakkaan henkilötietoja tulee käsitellä laillisesti ja hyvää
tietojenkäsittelytapaa noudattaen.
Esimerkki rekisteriselosteesta:
Etämyyntisäännös
Etämyynti käsittää Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan
puhelinmyynti, postimyynti, verkkokauppa ja tv-shoppailu. Etämyyntisäädös on
olemassa turvatakseen asiakkaan ostopäätöksen peruuttamismahdollisuutta. Säädös
turvaa myös kuluttajalle mahdollisuuden tutkia tuotetta kotona ennen lopullisen
ostopäätöksen tekoa. Etämyynti onkin ainoa kaupankäyntimuoto joka lupaa
lainsääteisen peruutusoikeuden. Säännöksen kulmakivenä on että asiakkaalle on
annettava samanlainen kokeiluoikeus kotona kuin hänellä olisi myymälässä
asioidessaan. Etämyynnissä palauttamisen on oltava helppoa ja kulutonta. Lue lisää etämyynnistä
Sopimusten muotovapaus
Suomessa vallitsee pääsääntöisesti muotovapaus sopimusten
osalta. Tämä tarkoittaa, että sopimukset ovat sitovia riippumatta siitä, ovatko
ne tehty kirjallisesti vai suullisesti. Osapuolet voivat sopia erikseen, että esimerkiksi
ainoastaan kirjallinen sopimus on pätevä. Kirjallisessa sopimuksessa on
tietenkin huomattavia etuja etenkin riitatilanteissa – kirjatut sopimusehdot
ovat selkeät ja niistä on vaikea poiketa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro ihmeessä!