maanantai 25. maaliskuuta 2013

Verkkokaupan menestyksen salat


Ennakkotehtävä nro 3

Tässä postauksessa käsittelen mikä tekee meidän verkkokaupasta menestyksekkään, spekuloin myös hieman miten siitä tulisi vielä parempi. Olen aiemmin kertonut etten mainitse edustamaani yritystä blogissani nimellä, joten sama meininki jatkuu edelleen.

Valikoima

"Kun yrityksen brändi on haluttu, verkkokaupassakin halutaan käydä. Turvalliselta  ja luotettavalta brändiltä uskalletaan ostaa.." kertoo Heidi Tiainen Reallyn blogikirjoituksessaYritykseni verkkokaupasta voi varata kuuden eri tuotemerkin palveluita joten tarjonta on laaja.  Tuotemerkkimme ovat olleet markkinoilla jo lähes 40 vuotta, kilpailijoihimme nähden olemme kuta kuinkin rinta rinnan tunnetuudessa ja käytettävyydessä. 

Periaatteessa olemme yhden tuotteen verkkokauppa - ja voisimmekin viestiä vahvemmin että olemme alan huippuosaajia. Verkkokaupallamme on myös erittäin suuri portfolio, kiitos erilaisten brändien - on luksusta ja perheille suunnattua tuotetta ja "normi budjetille sopivaa". Esimiestäni lainaten perseestä perämoottoriin. ;)

Visuaalisuus


Verkkokaupalla on oma ilmeensä, jotta se edustaisi kaikkia tuotemerkkejä samanarvoisesti. Suurimmat ongelmat verkkokaupallamme on sen ilme. Verkkokauppamme on uudistunut muistaakseni viimeksi 2006 eikä sen jälkeen olekaan tapahtunut paljon mitään. Ulkonäöltään verkkokauppamme on kuin suoraan 90-luvulta joten tämä vaatii ehdottomasti päivitystä. Kuvia on vähän ja kuvapaikat ovat pieniä - eivätkä kuvia saa suurennettua, usein kuvat sitäpaitsi ovat vanhoja, vaikka uusia kuvia kohteistamme olisi käyettävissä. Asiakkaat ostavat useasti mielikuvia, eikä verkkokauppamme mielestäni onnistu luomaan ainakaan lisäarvoa palvelulle.

Asiakaskunta ja ohjaus


Verkkokaupan menestykseen tarvitaan tietenkin niitä ostajia: kanta-asiakkaita, sopimusasiakkaita, kampanjaan tarttuvia satunnaisia asikkaita, sivustolle tarvitaan paljon liikennettä. Jotta asiakkaat löytävät verkkokauppaamme hyödynnämme klikkipohjaista mainontaa. Asiakkaat ohjataan brändisivujen tarjoussivuilta suoraan varausvaiheeseen ja mainonnassa ohjaamme myös verkkopalveluumme. Vahvuutemme on suureen kanta-asiakasjärjestelmään kuuluminen. Järjestelmän kautta tavoitamme suuren osan ostovoimaisia suomalaisia ja voimme kohdistaa kampanjoitamme tietyille kohderyhmille. Tutekoodien avulla tietyn kampanjan toimivuutta on helppo seurata.

Saatavuus ja asiakaspalvelu


Verkkokaupassa tulee olla tuotteita ostettavissa. Käynnissä olevien kampanjoiden tulee olla helposti löydettävissä verkkokaupasta. Yrityksemme brändisivuilta asiakas ohjataan suoraan varaustilanteeseen - varauslomake on niin pitkälle valmiiksi täytetty kuin vain mahdollista. Joskus kampanjoissamme käytetään tuotekoodia ja tuolloin tuotekoodi on valmiiksi syötettynä asiakkaalle. Printtimainonnassa ohjaaminen verkkokauppaan ja palvelun varaaminen tuotetunnuksella vaatikin sitten loogisen tunnuksen ja selkeät ohjeet.

Asiakkaan on oltava varma ostostaan jo saapuessaan verkkokauppaan sillä en usko että kyseiseltä sivustolta löytyvät kuvaukset palveluistamme pysty vakuuttamaan empivää asiakasta. Asiakkaan palvelupolku tulee olla mahdollisimman selkeä, ja vaan vahvistaa asiakkaan tarvetta ostaa tietty palvelu. 
Tällä hetkellä verkkokauppamme tiedot vanhentuvat nopeasti, kaikki tiedot joutuu aina päivittämään käsin kaikille eri verkkosivustoille. Tietyn toimipisteen aukioloaika esimerkiksi tulee päivittää muun muassa verkkokauppaamme ja bränsisivustoille erikseen, ja nämä päitykset tekevät eri henkilöt.

Olemme vihdoinkin saaneet pitkään odotetun rahoituksen verkkokaupan uudistamiselle, ja vuoden 2013 lopulla meille avautuu responsiiviset sivustot jotka tulevat palvelemaan asiakkaitamme nykyisiä sivustoja paljon paremmin. Käytännössä responsiivisuus tarkoittaa sitä, että asiakas voi nähdä todellisen hinnan tietylle palvelulle jo brändisivuilla, eikä hänen tarvitse klikkailla verkkokaupan sivuilla selvittääkseen asian. Responsiivisilla sivuilla voidaan myös varmistaa että kun tieto syötetään yhteen järjestelmään, niin se päivittyy automattisesti muuallekin missä sama tieto mainitaan - esimerkiksi toimipisteen aukioloajat.


Kunnes pääsemme tuohon ideaalitilaan, jossa kaikki tiedot päivittyvät nopeasti ja verkkokaupan ilme on moderni ja selkeä on vain ihmeteltävä miten kukaan ostaa meiltä mitään! ..no vitsi vitsi! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ihmeessä!

Real Time Web Analytics