maanantai 25. maaliskuuta 2013

Erinomainen verkkokauppa


Ennakkotehtävä nro 1

Tehtävänä oli etsiä erinomaisuutta edustava verkkokauppa. Minulle edelläkävijä tarkoittaa modernia ja intuitiivisesti toimivaa palvelua. Edelläkävijyyttä edustaisi mielestäni sellainen yritys, jolla ei laisinkaan ole fyysistä myymälää ja kaikki kauppa käytäisiin verkossa. Useat matkailualan yritykset kuten lentolippujen jälleenmyyjät toimivatkin jo verkossa. En ainakaan suoraan saanut mieleeni verkkokauppaa pienten tai keskikokoisten yritysten joiden kohdalta ko. kriteeri täyttyisi.


Lähdin ensiksi pohtimaan minkälaisilla matkailu-alan ja vapaa-ajanpalveluita tuottavilla yrityksillä voisi ensinäkin olla verkkokauppa ja tutkin sitten oliko toimiva. Koska kehotuksena oli että suurimmat ja tunnetuimmat matkailualan yritykset tulivat rajata pois oli hieman haasteellista saada mieleen minkälainen yrityksellä olisi resursseja edustaa edelläkävijyttä. Päätinkin tutkia sellaisia kohteita, mitkä tulivat minulle mieleen ja kommentoida heidän verkkokauppojaan. Katsoin myös mitä yrityksen ulkomaalaiset kilpailijat tekevät ja voisivatko he ottaa toisistaan oppia.

Laskettelemaan!

Kuvakaapaus osoitteesta https://shop.ruka.fi/
Ensimmäiseksi mietin kuluvaa talvisesonkia ja miten laskettelijoita palvellaan. Valitsin kohteekseni Ruka Shop:in. Shop.ruka.fi:ssä myydään muun muassa hissilippuja, kausikortteja, välinevuokrausta ja lahjakortteja. Ensimmäisen sivun valikko on selkeä, mutta hirvittävän tylsä. Selkeästi esillä oleva rekisteriseloste ja mitkä maksutavat verkkopankki hyväksyy antavat kävijälle turvallisen ja luotettavan kuvan.

Kokeilin ensimmäiseksi ladata hissilipulleni aikaa. Netissä hissilippujen ostaminen on 10% edullisempaa kun paikan päältä ostaminen. Hissilippuhinnasto aukeaa kokonaisuudessaan alasietovalikoista. Valikossa on kaikki rukalle myytävät vaihtoehdot lyhenteineen. Ruka Shop ei mielestäni edusta edelläkävijyyttä mutta ostoprosessi oli selkeä ja tärkeät huomiota vaativat seikat olivat hyvin esillä.

Vertailin Ruka Shoppia Åren vastaavaan palveluun. Myös Åreen voi ostaa palveluita ja tuotteita ennakkoon. Åren verkkokaupassa on laajemmin tietoa lipuista ja hinnoista kuin Rukan kaupassa. Toki selitteitä tarvitaankin enemmän, onhan Åren alue Rukaa (tai Yllästä) suurempi. Åren shopissa oli myös toinen asiakaspalveluelementti mikä erottui positiivisesti, siitä lisää toisessa postauksessa.

Huvipuistoon!

Seuraavaksi parivaljakoksi valikoitui huvipuistot Särkänniemi ja Universal Studios. On ehkä hieman kaukaa haettua vertailla Tampereen pientä Särkänniemeä USA:n hervottomaan kokoiseen Universal Studiosin viihdepuistoa, mutta pienen on hyvä katsoa mitä isompi tekee. Asia joka ensinäkin nousee esille suurimpana eroavaisuutena on Amerikkalaisten kyky tuotteistaa kaikki: hei, tulet kävelemään koko päivän, vuokraa lapselle vaunut, teille tulee nälkä, osta tästä ruuat niin saatte syödä missä vaan ja vielä edullisemmin. Särkänniemeen voi ostaa pelkästään eri lippukombinaatioita – Linnanmäellä on rannekkeiden lisäksi lahjakortti myynnissä. Särkänniemen tai Linnanmäen verkkokaupoista ei voi ostaa mitään oheistuotteita, jenkkien vastaavassa tuotteita on useissa eri kategorioissa.

Hemmottelemaan

Sain vihiä kolleegaltani että Flamingo Span verkkokauppa on uusiutunut joten päätin kokeilla miten se toimii.Verkkokaupasta voi ostaa hoidon tietylle ajankohdalle, kunhan valitsee tietyn aikavälin niin saa vapaat ajat näkyville. Mielestäni tämä on hyvää palvelua sillä perinteisesti kauneushoitoloista voi varata aikoja ainoastaan puhelimitse.

Kuvakaappaus Flamingo Span verkkokaupasta
  



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ihmeessä!

Real Time Web Analytics