Pelimies? Lähde |
Viime keväällä mieheni pelaili Need for Speed Most Wanted -peliä. Pelin
ideana on se, että pelaajan tulee suoriutua eri tehtävistä, ajaa kilpaa ja
saada arvostusta, sekä ajaa poliisia pakoon. Autot vaihtuu tiuhaan tahtiin ja voitettuaan
kaksinkamppailun pelaaja saa häviäjän auton – eli ”upgreidauksen”. autoilla
ajetaan kovaa ja välillä lennetään kielekkeiltä alas mereen.
Perinteistä mainontaa pelissä
Kuva Harold R Cologne |
Need for Speed –sarja on EA Sportsin peli ja yritys tarjoaa uniikkeja mahdollisuuksia mainontaan. Need for speed most wanted vilisee replikoita eri valmistajien urheiluautoista, ja mai gaad, on ne hienoja. Autojen tuotemerkit vilkkuvat näkyvästi ja pelaaja voi valita menopelinsä ominaisuuksien perusteella.
Pelin ideana on kuitenkin jatkuvasti vaihtaa tehokkaampaan autoon, jotta katujen kovin kaahailija voitaisiin voittaa. Näin eri automerkkien laatumielikuva on vahvasti läsnä läpi koko pelin.
Pelin ideana on kuitenkin jatkuvasti vaihtaa tehokkaampaan autoon, jotta katujen kovin kaahailija voitaisiin voittaa. Näin eri automerkkien laatumielikuva on vahvasti läsnä läpi koko pelin.
EA Sports tarjoaa myös niin sanottuja perinteisiä suurtaulumainospaikkoja. Ajoväylien vieressä voi olla maantiejättäreitä jossa mainostetaan uusinta urheiluautoa. Pelaaja saattaa myös syksyä suuren mainostaulun lävitse, jossa jonkin automerkin logo komeilee. EA Sports mahdollistaa monipuolisen medianäkyvyyden ja täten voi kohdistaa yritysten tuotteita juuri oikealle kohderyhmälle.
Vähemmän tehokkaat pelimainokset
Peleissä saattaa olla epäsuoraa
mainontaa, käytetään esimerkiksi tunnetun brändin näköistä logoa tai nimeä –
nämä eivät sinällään ovat mainontaa, mutta antavat pelaajalle tietyn
mielikuvan. Muutama viikko sitten mieheni pelasi niin sanottua räiskintäpeliä,
jossa tehtävänä oli aiheuttaa mahdollisimman paljon tuhoa kauppakeskuksessa.
Pelin liikkeet muistuttivat tunnettuja merkkejä, mutta en usko että kukaan
täysijärkinen yrityksenomistaja haluaisi että omia tuotteitaan saa tuhota
asein. Pelissä näkyvät tuotemerkit oli kuten luokkakaverin verkkarit
90-luvulla. Luokkakaveri jaksoi kehua uusillaan adidaksen housuillaan, kunnes
kävi ilmi että housut olivatkin vain Tallinnalainen kopio alkuperäisestä – sitä
paitsi huono kopio - toista lahjetta koristi suurin kirjaimin teksti ”ABIDAS”. Onneksi
peli täynnä näitä feikkimerkkejä oli mieheni mielestä huono, joten peli jäikin
siihen.
Lähde |
Edit: Solitaire -appsissa on nyt alkanut esiintyä mainoksia ihonhoitotuotteista (Clearasil) ja autoista (Nissan).
Se, mitä EA Sports tekee on erinomainen esimerkki siitä, miten pelien kautta on mahdollista tavoittaa juuri oikea kohderyhmä sillä tietyt ihmistyypit pelaavat tiettyjä pelejä.
EA onkin aina ollut yksi edelläkävijöistä markkinoinnin saralla. Mistä muuten luulet, että juuri nyt aloit saamaan enemmän kohdistettuja mainoksia peleissa?
VastaaPoista