Miten perinteinen palvelu ja elämyspalvelu eroavat toisistaan?
Pine & Gilmore (2011) mallsta voidaan nähdä miten tavallinen
palvelunmyyjä ja elämysalalla toimiva yritys eroaa toisistaan. Eroavuudet
näkyvät millä nimellä ostajaa ja myyjää kutsutaan, mitä tarjonta on, millä
attribuuteilla tuotteita myydään sekä mikä seikka herättää ostajan
kiinnostuksen. Myyjän tehtävä perinteisessä palvelumallissa on vastata
asiakkaan tarpeeseen, kun taas elämysalalla yrityksen tehtävänä on luoda
sellaiset puitteet, jossa vieras voi kokea elämyksiä vierailunsa aikana. Kun
konseptisuunnittelumme jalkautetaan, haluaisin että voisimme jollain tasolla
lainata elämysalan attribuutteja ja täten vahvistaa vieraidemme kokemuksia.
Elämyksien puolesta!
Elämys myy paremmin kuin informatiivinen lappunen, tämä todettiin samaisessa
myyntikokouksessa, jossa yhteistyökumppanimme oli kertomassa tarjoamastaan
kokouspalvelusta. Kaikki tuotteet tulisi voida elämyksellistää jollain tasolla.
Markkinoinnin näkökulmasta tuotteen ennakkoon tunnelmointi tai jälkitunnelmointi
verkossa toisi lisäarvoa yritykselle ja tuotteelle. Myyntikokouksessamme
esiintyvän yhteyshenkilön pitäisi saada kertomaan asiakkaille tuotteesta,
samalla tavalla kun hän kertoi siitä meille. Näin tuotetta olisi naurettavan
helppo myydä. Elämysalan ajatusmaailma voisi hyvin sulauttaa myös
hotellitoimialaan jolloin se, miten asiakas kohdataan saisi uuden henkilökohtaisemman
sävyn. Kun ostajaa ajatellaan vieraana voi palvelukin olla vieraanvaraisempaa
ja lämminhenkisempää - kyllähän omalle vieraalleen haluaa tarjota parasta
mahdollista. Ja tyytyväinen vieras palaa mielellään.
Mutta mitäs mieltä itse asiasta olet?
VastaaPoista